Flying Dutchman

402-1006
[1928 Denemarken] De Flying Dutchman in de Limfjorden

Gegevens

Type:                    Motorschip

Bouwjaar:           1928; NV Noord-Nederlandse Scheepswerven, Groningen

Afmetingen:      34,78 x 6,89 meter (L x B)

Tonnage:            199 ton laadvermogen (later 227 ton)

Motor:                 Deutz, 4 cilinders, 240 pk

Kapitein:             Jan Bosman

Stuurman:          Hendrik Harber de Leeuw van Weenen (mrt tot nov 1928)

Eigenaar:             NV Motorzeevaart Maatschappij ‘Mozem’, Rotterdam

Documenten:   zie object 402-0099 (maritiem historische databank)

Historie

  • 17-12-197 Te water lating te Haren-Groningen
  • 14-2-1928 Schip officieel opgeleverd. Enkele dagen daarvoor is het nog in aanvaring gekomen met een sleepkaan in het Eemskanaal (waarschijnlijk tijdens een proefvaart)
  • Mrt 1928 Henk begint als stuurman op de Flying Dutchman
  • 7-6-1928 Het schip (geladen met dakpannen) loopt aan de grond in de Thames, maar komt zelf weer vrij
  • Mei 1929 Het schip loopt nabij Brightlingsea op de rotsen en blijft vijf uur vastzitten (roer beschadigd)
  • 9-7-1929 Bericht in het Algemeen Handelsblad: kapitein en stuurman worden voor anderhalve maand geschorst vanwege het ‘stoten’ op de Haaksgronden (oordeel van de Raad voor de Scheepvaart). De betreffende stuurman moet de opvolger van Henk geweest zijn.
  • Okt 1929 De Flying Dutchman is komende van Limfjord (Danemarken) aangekomen in Brightlingsea (Engeland) met de voorpiek vol water en lichte schade aan de machine en aan dek.
  • 22-8-1931 Op weg van Limfjord naar Colchester in een storm vergaan (zie uitgebreid verslag van het ongeval onder ‘Documenten’). Het schip is op dat moment in bezit van de NV Zeevaart Mij James en Co te Rotterdam.