Gegevens
Type: Stalen sleepschip (klipper)
Later omgebouwd tot zeilschip, daarna tot motorschip
Bouwjaar: 1892; werf van Vlaardingen; Gouda;
Oorspronkelijke naam van het schip: Hanna (eigenaar L. Buijs)
Afmetingen: 33,3 x 6,04 x 2 meter (L x B x H)
Tonnage: 230 ton laadvermogen (later 227 ton)
Schipper: Pieter de Leeuw van Weenen
Eigenaar: Pieter de Leeuw van Weenen (tot 1939)
Teun de Leeuw van Weenen (tot 1958)
Documenten: zie object 301-0002 (scheepsmetingen)
en 301-0003 (maritiem historische databank)
Historie
- 16 april 1918 (datum van de koopakte) koopt Pieter het sleepschip Hanna van de nabestaanden van Leendert Buys. Volgens een meetbrief van 1892 (jaar van de bouw) is L. Buijs eigenaar en C. Buijs de gebruiker van het schip.
- Mei tot juli 1918 Uitvoering van diverse reparaties aan het fornuis en het klinkwerk.
- Mei 1919: De Hanna wordt omgebouwd tot zeilschip bij de werf Gebr. Van Zutphen in Vreeswijk; Daarbij is ook veel werk aan de roef gedaan.
- 26-7-1920 De eerste ansichtkaart waarop de naam Azolla voorkomt. Waarschijnlijk heeft het schip in 1920 haar nieuwe naam gekregen. De officiële naamswijziging van Hanna naar Azolla was volgens Marhisdata echter in 1922.
- 1924 Het schip wordt zeeklaar gemaakt. Maar is ook al een foto van de Azolla op zee met als opschrift “Store Baelt, 27 7 23, windkracht 6” (Grote Belt bij Denemarken).
- 1927 wordt een motor ingebouwd: een 80 pk 2 cilinder Hollandia gloeikop motor. Bij die gelegenheid worden ook de stuurhut en de theehut geplaatst. Gebeurd in Nieuw-Lekkerland (Alblasserwaard, zuidelijk van de Lek)
- ca 1936/38, bestond de lading In de zomerperiodes uit vakantiegroepen van jongens en meisjes (aparte reizen) van de VCJC (Vrijzinnig Christelijke Jeugd Centrale).
- 1939 Zoon Teun en schoondochter Jo Lenten, die sinds hun huwelijk in 1937 ook aan boord wonen, zetten de vaart met de “Azolla” voort en nemen het schip volgens een afgesproken tijdschema van hun (schoon)ouders over.
- In de oorlogsjaren 1940-1945 is de “Azolla” geconfisqueerd en pas na de oorlog komt ze in Den Helder weer “boven water”. De vaart wordt door Teun en Jo weer opgepakt en op een gegeven moment wordt het achterschip grondig verbouwd om plaats te creëren voor het groeiende gezin.
- Ca 1958 wordt de “Azolla” verkocht aan een bedrijf in bouwmaterialen. Zoon Teun gaat met zijn gezin over op de grotere “Largo”. Behalve de mogelijkheid grotere vrachten te vervoeren, is er ook meer woonruimte.
Het schip blijft nog enige jaren in de vrachtvaart onder de nieuwe naam “Vertrouwen”. - Vanaf 1983 is het schip in gebruik als woonschip met ligplaats Alkmaar. Een latere eigenaar heeft nog plannen om het terug te brengen in een oorspronkelijkere staat en het ook weer vaarklaar te maken. In 2019 ligt het schip in Haarlem met een nieuwe roef die aardige gelijkenis vertoont met de originele roef van de vroegere “Azolla”. Ook het mastdek is weer in ere hersteld.
- Het project blijkt echter om verschillende redenen niet haalbaar en het schip wordt verkocht aan een scheepssloperij in Haarlem. Daar wordt het juli 2020 gesloopt.