Gegevens
Type: Motorschip
Bouwjaar: 1932; N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, te Deest
Afmetingen: 36,7 x 6,29 meter (L x B)
Tonnage: 199 ton laadvermogen
Motor: Bolnes; 2 cylinders, 110 pk
Kapitein: Hendrik Harber de Leeuw van Weenen
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij ‘Wopo’ (directeur dhr Pieter dLvW); tot nov 1936
P & H.H. de Leeuw van Weenen; tot 1938
H.H. de Leeuw van Weenen; vanaf 1938
Documenten: 402-0101 (maritiem historische databank)
Historie
- 1932 Het schip is gebouwd in opdracht van de N.V. Scheepvaartmaatschappij ‘Wopo’ (directeur de Heer Pieter de Leeuw van Weenen) en 15-8-1932 afgeleverd.
- Juni 1932 Te waterlating van de Constant. Vanaf dat moment tot oktober 1932 houdt Henk fulltime toezicht op de afbouw en vaart daarna als kapitein in dienstverband van de Wopo.
- Mei 1933 Constant op het ijs geschoven (met toelichting van oom Piet)
- 25 december 1935 (eerste kerstdag) strandt de Constant bij kilometerpaal 18 ter hoogte van Petten waarschijnlijk ten gevolge van de mist.
- Nov 1936 De Constant wisselt van eigenaar: & H.H. de Leeuw van Weenen nemen het schip over van de N.V. Scheepvaartmaatschappij ‘Wopo’. Het lijkt erop dat Pieter dLvW de NV op dit moment weer van de hand doet. In een adresboek van Dordrecht staat de NV in 1938 genoemd op een voor de familie onbekend adres.
- In 1938 wordt Henk (volledig) eigenaar van de Constant door zijn vader uit te kopen.
- Nov 1940 wordt de Constant, verkocht (vlgs brief Bedrijfspensioen) Het schip ligt dan in de haven van Vlaardingen, waarschijnlijk in de oude haven (ter hoogte van de Hoogstraat) bij scheepswerf De Jong.
- 11-12-1940 wordt het schip geregistreerd door de nieuwe eigenaar Joh. Smits, Hillegersberg (manager: Cargadoors & Expeditiebedrijf G.A. van Sprang, Rotterdam).
- 1986 is het schip waarschijnlijk gesloopt. Het is eerder verlengd en door de hand van verschillende eigenaren gegaan. Vanaf 1972 gebruikt in de sportvisserij met de naam “Bounty 4”.