Gegevens
Type: Motorvrachtschip
Bouwjaar: 1928; Noord-Ned. Scheepswerven, Groningen
Afmetingen: 31,48 x 5,40 m (LxB) – Oorspronkelijk
37,43 x 5,48 m – Na de verlenging in 1954
Tonnage: 170 ton laadvermogen – Oorspr.
200 ton laadvermogen op zee – Na de verlenging
Motor: Deutz dieselmotor, 3 cylinders, 75/90 pk – Oorspr.|
Deutz VM, 2 cilinder 4-takt, 100/120 pk – vanaf 1929
Kapitein: Pieter de Leeuw van Weenen (1910)
Eigenaar: Pieter de Leeuw van Weenen (1910)
Documenten: 406-0001 (Scheepsmetingsdienst) en
406-0002 (Maritiem Historische Databank)
406-0003 (Kadasterkaart)
Historie
- 1937 Het schip wordt aangekocht op een veiling in opdracht van Pieter de Leeuw van Weenen Sr. (1874) die borg staat voor zijn zoon Pieter Jr. (1910).
- 1942 De Dolfijn wordt in beslag genomen door de Duitse bezettingsmacht en ingezet bij de Hafenschutz IJmuiden en later bij de Wasserschutz-Polizei IJsselmeer.
- In 1945 komt het schip weer in handen van Pieter de Leeuw van Weenen. Na reparatie van de oorlogsschade is het schip augustus 1946 weer gereed om te varen.
- 1952 Verlenging met 6 meter te Puttershoek, op de Scheepswerf W.H. v/d Sluis en Zn.
- 1955 Verbouwing van het voorste deel van de roef. Deze wordt zodanig verbreed dat de gangboorden op die plaats komen te vervallen. De stuurhut die eerst nog op dek stond, komt op de roef te staan.
- 1964 Verbouwing van het achterste gedeelte van de roef. Hierbij komen de resterende gangboorden van het achterschip te vervallen en ontstaat ruimte voor de volledige bemanning.
- Vanaf 1971 wordt uitsluitend nog in de binnenvaart gevaren. Omdat een schip in de binnenvaart zelf niet hoeft te kunnen laden en lossen worden mast, hijsgerij en mastdek verwijderd.
- 1973 Sanering van de Dolfijn. Het schip wordt definitief uit de vaart genomen en gesloopt door ‘De Koophandel’ te Nieuw Lekkerland.
Voor een uitgebreid verslag over het varen met en het wonen op de Dolfijn zie publicatie: Motorschip “Dolfijn” (Varen en wonen, op basis van herinneringen, foto’s en documenten)